Twoje konto | Panel agenta
Oblicz składkę
Porównaj oferty
Zamów ubezpieczenie
Na życie
Turystyczne / Narciarskie
Nieruchomości
Samochodowe

Ustalanie opłaty OC

Sprawdź składkę

23
WRZ
2010
Ubezpieczenie OC, według prawa, musi posiadać każdy właściciel samochodu jeżdżącego po polskich drogach. Dopiero ważna, opłacona polisa ubezpieczeniowa uprawnia kierowcę do uczestnictwa w ruchu komunikacyjnym. Mimo standardowego zakresu ubezpieczenia, opłaty za OC są bardzo zróżnicowane i zależą od wielu czynników.

Co wpływa na wysokość składki OC?

Stawka ubezpieczenia OC składa się z taryfy podstawowej, tzw. bazowej. Finalna wartość składki kształtuje się podczas naliczania odpowiednich zwyżek i zniżek, uwarunkowanych wieloma czynnikami. Baza jest ustalona przede wszystkim na podstawie pojemności silnika. Różne firmy ubezpieczeniowe mają jednak różne przedziały pojemności, jednak standardowo możemy założyć następujące widełki:

  • poniżej 1000;
  • 1001 – 1200;
  • 1201 - 1400;
  • 1401 – 1600;
  • 1601 – 2000;
  • 2001 i więcej.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na opłatę OC jest miejsce zarejestrowania pojazdu, zgodnie z kodem pocztowym. Duże miasta, takie jak Poznań czy Warszawa są miejscami o większym stopniu ryzyka, stąd tam wartość bazy będzie wyższa niż np. w małej podkarpackiej wsi.

Częstym kryterium przy ustalaniu bazy opłaty OC jest również rodzaj pojazdu i jego przeznaczenie. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę, czy samochód będzie użytkowany jako nauka jazdy, taxi czy dostawczy. Rzadko natomiast uwzględniają wartość pojazdu, co może okazać się mało sprawiedliwe, ponieważ stary Ford 2.0 będzie miał zbliżoną składkę OC do najnowszego Audi 2.0.

Zniżki OC, czyli redukujemy stawkę

Eksperci ds. ubezpieczeń oceniają grupy ludzi o określonej skali ryzyka szkodowości i z tego tytułu ustalają określone zniżki. Ważnym czynnikiem jest wiek i płeć właściciela pojazdu. Ze statystyk wynika, że kobiety powodują mniej wypadków niż mężczyźni. Większym ryzykiem objęte są również osoby młode i niedoświadczone, z krótkim stażem za kierownicą. Starsze osoby od razu otrzymują od towarzystwa ubezpieczeniowego większy kredyt zaufania. Należy też zwrócić uwagę na różnicę między młodą osobą a młodym kierowcą.

Opłata OC jest również warunkowana przez liczbę lat bezszkodowej jazdy właściciela pojazdu. Podstawowym okresem jest 12 miesięcy. Każdego kolejnego roku naliczana jest zniżka (z reguły 10%). Po upływie ok. 6 lat bezszkodowej jazdy stawki za OC osiągają maksymalne zniżki. W momencie gdy spowodujemy stłuczkę lub ulegniemy wypadkowi z naszej winy, zniżka odpowiednio się zmniejszy.

Opłacenie całej polisy z góry lub kontynuacja ubezpieczenia w danej firmie upoważnia do zniżki ok. 5%.

Zwyżki OC, czyli dopłacamy..

Zwyżki obejmują wszystkich kierowców należących do grup o podwyższonej skali ryzyka ubezpieczeniowego. Zatem młodzi, świeżo upieczeni kierowcy mogą otrzymać zwyżki nawet do 50%. Uzasadnieniem jest na pewno fakt, że u młodych ludzi brawura za kierownicą bierze górę nad rozsądkiem. Powodują oni zdecydowanie więcej wypadków niż kierowcy starsi i bardziej doświadczeni.

Wiek samochodu ma również duży wpływ na ustalanie zwyżek. Samochód starszy niż 10 lat może generować zwyżkę nawet do 20%.

Jeżeli pojazd jest zarejestrowany do przewozu więcej niż sześciu osób, także otrzymamy zwyżkę. Samochody o szczególnym przeznaczeniu (dostawcze, nauka jazdy, itp.) mogą zapłacić nawet do 200% więcej za ubezpieczenie OC. Rozbicie składki OC na dwie raty pociąga za sobą zwyżkę ok. 5%.

Podsumowując, kształt opłaty OC jest zależny od wielu czynników, które są odmiennie ustalane w różnych firmach ubezpieczeniowych. Pewne jest, że bazowa składka jest zależna od kilku elementów podstawowych, a następnie naliczane są zniżki lub zwyżki, co może drastycznie wpłynąć na poziom składki bazowej. Każdy ubezpieczyciel jest jednak zobligowany ustawowo do udostępnienia pełnych informacji przy ustalaniu opłaty OC. Warto więc zorientować się co wpływa na wysokość składki, którą przyjdzie nam zapłacić za ubezpieczenie komunikacyjne i ewentualnie poszukać towarzystwa, które może zaoferować korzystniejsze warunki.

Autor: Daria Modzelewska

Dodaj stronę do: Facebook Twitter Nasza Klasa Wykop Blip

Tagi: ceny ubezpieczeń

powrót

Komentarze

rozwiń
5.11.2010 23:06:24
Obowiązujące "prawo",od ustawy po zarządzenia poszczególnych towarzystw, to szczyt absurdów i brak jakijkolwiek logiki. OC, czyli odpowiedzialność cywilna została , całkowicie spłycona i przerzucona z kierowcy ( ktury jednoosobowo jest sprawcą wypadków i kolizji) na właściciela pojazdu, rodzaj pojazdu,pojemność i inne bzdury. Odpowiedzialność cywilna winna być tylko i wyłącznie kierowcy. Tak jak jest lekarza, adwokata, notariusza itd a nie właściciela ich gabinetów czy kancelari. OC komunikacyjne w dniu dzisiejszym chroni pijanych kierowców, dba o brawurę kierowców służbowych pojazdów, broni kierowców zawodowych a dyskryminuje ludzi młodych i uczy ich kombinowania. Dowód? Proszę bardzo! Jeżeli 'statystyka' pozwala na dyskryminowanie młodych ludzi, i za 'wiek" i dostają zwyżki składki, to za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkocholu itp, co statystyki podają w przerażających procentach, firmy ubezpieczeniowe nie mają wzrostu składek statystystycznie, tylko ciężar pijanych kierowców przeżucają na wysokość składki tych trzeźwych. Zawodowy kierowca jeżdżąc 50 lat tzw. TIR-em bez wypadku niema zniżek. Inny robiąc kilka kolizji w roku, ma na prywatne auto 60% zniżek, a konsekwencje zwyżki ponosi jego pracodawca. Statystycznie to my dziadki (mam 60 lat) jeździmy dużo mniej aniżeli młodzi, dlatego statystycznie to my mamy nawet życie seksualne bardzo bużliwe i urozmaicone, więc za młodych powinniśmy parcytypować w płaceniu alimentów , za statystyczne wpadki. Młodych właścicieli pojazdów, uczymy tym psełdo prawem kombinacji, krętactwa,matactwa i zwyczajnych oszustw w imię praworządności. To niby prawo uczy bezprawnie młodego obywatela postaw antyspołecznych! Samochód kup najlepiej na dziadka nawet umarłego, na pijaczka z okolicy za flaszkę, lub starszego kogoś z rodu. Prawo jazdy zrobiłeś świeżo? Kupuj pojazd na kierowcę - dziadka itd. Wpadłeś na fotoradar i grożą ci punkty karne kture zepsują statystykę młodym? Podj że to babcia jechała pomimo iż od 30 lat nie siedziała za kierownicą. Kierowcy zawodowi podają żony, ciocie itd. Doświadczony kierowca z rutyną potrafi pogadać z drogówką itp, aby potraktowany został lżej, bez punktów karnych, bez mandatu ale z "pouczeniem" co jest najniższą karą i nie zaszarga statystyki starym wygom. Jak młody kierowca zobaczy że to niby prawo jest bezprawiem, to brak mu hamulca moralnego, ktury powinien być sterowany prawem. Dlatego sobie pozwoli na kierowanie samochodem po piwku, potem po kompocie,nstępnie po kielichu itd. Konsekwencje prawne pod kątem OC - żadne. Jeżeli nawet stracisz prawko, to po jego odzyskaniu jerteś traktowany w najgorszym wypadku bez zniżek, i nikt nie da ci zwyżki jak małolatom, gdyż przekroczyłeś próg wieku dyskrymitującego. Czy takie prawo nie jest oparte na faszystowskich dyskryminacjach? Młody niedoświadczony kierowca zamiast myśleć jak zdobywać doświadczenie i wypracowywać zniżki odpowiedzialności cywilnej bezpieczną jazdą (bezpiecznie to wcale nie wolno), to kombinuje często z rodzicami jak omijać idiotyczne zwyżki. Jeżeli umiejętność jazdy zależała by od wieku, to w Formule 1 jeżdziły by same dziadki! Kto w naszym kraju robi tak idiotyczne prawo i tak je sztucznie gmatwa? Albo to nieuki prawnicze, idioci albo to się robi za kasę dla konkretnego lobby. A to takie proste! Każdy kierowca płaci ubezpieczenie "OC kierowcy", na swój rachunek, ze swoimi zniżkami i zwyżkami. Obojętne czy jedzie pojazdem prywatnym, służbowym, pożyczonym czy własnym. W każdym pojeździe zawsze odpowiada kierowca. Nie ma znaczenia czy szkodę zrobiono np. Polonezem o pojemności 1300 czy 1900, autem osobowym czy ciężarowym. Jedynie taki układ zapewnia pełną odpowiedzialność i nieuchronność konsekwencji. A te winny być odczuwalne dla pijaczków, łamiących przepisy nadmiernej prędkości, wysokiej szkody,częstego powodowania kolizji, punktów karnych czy ilości mandatów. OC winno być w Wydziale Komunikacji ktury wydaje Prawo Jazdy. Zwolniony może być ten kto zdeponuje Prawko i nie jeździ. Po przerwie 5 lat trzeba zdawać na nowo egzamin.
PAWLAK !p2XP+qGNP3
 
10.04.2011 18:04:37
Panie Pawlak....wszystko pięknie ;-) ale ta ortografia
Miodek
rozwiń
9.06.2011 11:26:17
PAWLAK, przykłady, które podajesz są pół fikcyjne, a pół przesadzone. Prawda jest taka, że ubezpieczenie OC, że już nie wspomne o ubezpieczeniu AC jest w naszym kraju tak drogie, że nie dziwi postawa młodych kierowców podających za współwłaściciela swoją rodzinę, kiedy za OC musieliby bez zniżek zapłacić więcej niż warte jest auto. Twoje "rozwiązania" to jakaś kompletna fikcja. A jak piszesz "statystyki mówią" to podawaj linki do statystyk, bo nie jesteś dla mnie wiarygodnym źródłem.
Krem
 
13.06.2011 12:16:22
Ja również nie widzę, co jest takiego zdrożnego w kupowaniu nowego samochodu ze współwłaścicielem ze wszystkimi zniżkami. Ubezpieczyciele swoje zarabiają, nie martw się, nie trzeba im jeszcze dodatkowo płacić.
Jaca
 
10.02.2012 21:14:37
hehe
ziolek