Strona główna  |  Wiadomości  |  O ile wzrośnie OC po dwóch szkodach w ciągu roku?

O ile wzrośnie OC po dwóch szkodach w ciągu roku?

Data publikacji: 2018-08-31
Kierowcy czasem mają sporego pecha. Dlatego sprawdziliśmy, jak wzrośnie koszt OC dla właścicieli samochodów, którzy spowodowali dwie kolizje w jednym roku.

Obserwacje porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wskazują, że szkodowość polskich kierowców przedstawia się bardzo różnie. Z kalkulatora polis komunikacyjnych Ubea.pl korzystają zarówno osoby posiadające bardzo dobrą historię ubezpieczeniową, jak i kierowcy regularnie powodujący szkody.

Czasem zdarzają się również pechowi właściciele samochodów, którzy po pewnym okresie bezszkodowej jazdy spowodowali dwie kolizje w ciągu jednego roku. Warto sprawdzić, jak takich klientów traktują zakłady ubezpieczeń oferujące OC komunikacyjne. W tym kontekście analitycy Ubea.pl wzięli pod uwagę sytuację dwóch ubezpieczonych - doświadczonego oraz początkującego kierowcy.

O ile wzrośnie OC po dwóch szkodach?

OC po szkodzie prawie na pewno wzrośnie Analiza przeprowadzona na podstawie danych z kalkulatora Ubea.pl opiera się na ściśle określonych założeniach. W pierwszej kolejności warto przedstawić profil przykładowych kierowców (patrz poniżej).

Właściciel auta nr 1 - młody kierowca z Warszawy: młody klient ubezpieczyciela obecnie ma 21 lat. Przykładowy kierowca otrzymał prawo jazdy kategorii „B” w dniu 22 lipca 2016 r. Młody kierowca jest studentem, który nie ma żony ani dzieci. Ten klient ubezpieczyciela mieszkający w Warszawie (kod pocztowy adresu zamieszkania: 04 - 301) zamierza kupić swoje trzecie ubezpieczenie OC. Jego pierwszy i wciąż użytkowany samochód to Skoda Fabia hatchback 1.4 16V Classic (5d) z 2006 r. Młody kierowca nabył to auto pod koniec sierpnia 2016 r.

Właściciel auta nr 2 - doświadczony kierowca z Warszawy: doświadczony klient ubezpieczyciela aktualnie ma 47 lat. Uzyskał on prawo jazdy kategorii „B” w dniu 3 września 1991 roku. Doświadczony kierowca mieszkający w Warszawie (kod pocztowy adresu zamieszkania: 04 - 301), na co dzień pracuje jako urzędnik. Właściciel samochodu ma żonę oraz dwoje niepełnoletnich dzieci (16 lat i 14 lat). Posiadacz Skody Fabii hatchback 1.4 16V Classic. Użytkuje swój obecny samochód od 2012 r. Ten pojazd został przez niego kupiony jako używany.

W odniesieniu do sytuacji każdego z przykładowych kierowców przyjęto dwa warianty. Pierwszy wariant zakłada bezszkodową jazdę do momentu zakupienia kolejnej polisy. W tym wariancie młody kierowca przy obliczaniu składki ubezpieczenia OC (pod koniec sierpnia 2018 r.) może się pochwalić dwuletnim okresem bezszkodowej jazdy. W przypadku doświadczonego kierowcy taki bezszkodowy okres wynosi aż siedem lat.

Drugi wariant analizy zakłada, że obydwóm kierowcom w czasie ostatniego roku przydarzyły się aż dwa wywołane przez nich wypadki. Te kolizje przerwały bezszkodowy okres jazdy - tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Poniższa tabela pozwala na porównanie składki obowiązkowego ubezpieczenia OC dla obydwu kierowców przy założeniu kontynuacji bezszkodowej jazdy lub dwóch wypadków w ostatnim roku.

Sprawdź, jak liczba wypadków drogowych w danym regionie wpływa na cenę ubezpieczenia OC

Składka OC po dwóch kolizjach wzrasta nawet do 15 000 zł

Zgodnie z przewidywaniami dwukrotne spowodowanie kolizji okazuje się bardzo kosztowne dla młodego kierowcy. Najniższy koszt polisy OC obejmującej takiego właściciela samochodu wynosi bowiem 4834 zł zamiast 2229 zł. Warto zwrócić uwagę, że w trzech przypadkach składki OC oferowane młodemu właścicielowi Skody Fabii wynoszą 14 928 zł - 15 596 zł. Tak wysokie stawki mają za zadanie odstraszyć niechcianego klienta.

Ubezpieczyciel nie może wprawdzie odmówić zawarcia umowy obowiązkowego OC komunikacyjnego, ale posiada możliwość odstraszenia ryzykownego kierowcy przy pomocy zaporowej składki za OC - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Trzeba nadmienić, że pomimo znacznie niższego poziomu płaconej składki doświadczony kierowca też mocno odczuje konsekwencje dwóch szkód spowodowanych w ostatnim roku. Po uwzględnieniu przyjętych założeń koszt najtańszej rocznej ochrony dla czterdziestosiedmioletniego właściciela Skody Fabii wzrasta z 681 zł do 1894 zł.

Komunikacyjne OC: wzrost składki związany z wywołaniem dwóch szkód w tym samym roku

Ubezpieczyciel ↓ Kierowca nr 1 bez szkód Kierowca nr 2 bez szkód Kierowca nr 1 z 2 szkodami Kierowca nr 2 z 2 szkodami Różnica składki dla kierowcy nr 1 Różnica składki dla kierowcy nr 2
Aviva 3651 zł 843 zł brak oferty brak oferty --- ---
Benefia 2229 zł 823 zł 4834 zł 1894 zł +117% +130%
Generali 4103 zł 1787 zł 15 389 zł 6701 zł +275% +275%
Gothaer 2690 zł 1024 zł 15 596 zł 8907 zł +480% +770%
Link4 2877 zł 681 zł 7322 zł 2451 zł +155% +260%
Proama 3981 zł 1733 zł 14 928 zł 6501 zł +275% +275%
You Can Drive 3822 zł brak oferty 8189 zł brak oferty +114% ---


Pozostałe założenia: każdy z dwóch analizowanych kierowców użytkuje ten sam samochód: czerwoną Skodę Fabię hatchback 1.4 16V Classic (5d) z 2006 r. Przykładowe auto zostało kupione w polskim salonie firmy Skoda. Data pierwszej rejestracji opisywanego samochodu to 15 listopad 2006 r. Skoda posiada fabryczny oraz sprawny immobilizer i zawsze jest parkowana w garażu indywidualnym na terenie Warszawy (kod pocztowy: 04-301). Właściciel Skody regularnie użytkuje ten samochód w Polsce i nie wykorzystuje go do działalności gospodarczej. Przewidywany roczny przebieg auta to 10 000 km (aktualny przebieg wynosi 120 000 km). Ochrona ubezpieczeniowa ma obowiązywać od 31 sierpnia 2018 r. Polisa zostanie zamówiona przez Internet i opłacona jednorazowym przelewem. Klient akceptuje domyślne warianty ochrony, które proponują mu ubezpieczyciele.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

Zobacz, co zrobić, jeśli spowodujesz wypadek pożyczonym samochodem

Ubezpieczyciele różnie traktują samochodowych pechowców

Na podstawie zaprezentowanych powyżej kalkulacji składek za OC można poczynić ciekawe obserwacje dotyczące zakładów ubezpieczeń. Okazuje się bowiem, że analizowani ubezpieczyciele prowadzą dość zróżnicowaną politykę względem przykładowych kierowców. Wyjątkowo tolerancyjna jest marka Benefia, w przypadku której dwie ubiegłoroczne szkody powodują wzrost składki o 117% - 130% (względem bezszkodowego wariantu). Warto zwrócić uwagę, że ubezpieczenie OC oferowane przez Benefię jest najtańsze zarówno dla młodego, jak i doświadczonego kierowcy z dwoma niedawnymi szkodami na koncie.

Wbrew temu, co może sądzić wiele osób, podwyżka składki związana z wypadkowością na poziomie 120% - 130% wcale nie jest wysoka. Dla przykładu firmy Proama oraz Generali podnoszą koszt rocznej ochrony początkującego i doświadczonego kierowcy aż o 275%.

Z jeszcze wyższymi wzrostami (młody kierowca - 480%, doświadczony kierowca - 770%), mamy do czynienia w przypadku OC oferowanego przez Gothaer. Tak duże zwyżki ewidentnie mają na celu zniechęcenie kierowców, którym ostatnio nie wychodzi bezszkodowa jazda - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Sprawdź też, ile zniżek straci się po jednej szkodzie

Podobne artykuły
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2021-03-30

Ubezpieczenie OC Subaru – ile kosztuje?

Miłośnicy motoryzacji markę Subaru kojarzą przede wszystkim z wykorzystywaniem silników w układzie bokser. Zapewniają one niższy poziom hałasu i wibracji oraz niższy spadek mocy. Eksperci Ubea.pl...

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2020-12-21

Współwina za wypadek wyklucza odszkodowanie z OC?

Współodpowiedzialność za wypadek drogowy zdarza się dość często. Sprawdzamy, jak w takiej sytuacji wyglądają perspektywy wypłaty odszkodowania z OC.

Czytaj więcej
komunikacja
Ubezpieczenie samochodu
2020-10-05

Utrata zniżek OC po kolizji

Kierowca, który w ostatnim czasie spowodował wypadek lub kolizję, musi liczyć się z wyraźnym wzrostem składki za OC. Jaką część zniżek OC utraci się po stłuczce?

Czytaj więcej
Komentarze
ARIUS
2018-11-09 16:43
IP: 178.36.x.x
TO co dzieje si w ubezpieczeniach OC to jawne draństwo! Ni każdy kierowca celowo doprowadza do kolizji bo i w jakim celu by ubezpieczyciel mu dowalił ukarał go za to że sam jeszcze szkodę poniósł ?!!! TAKIE RZECZY TYLKO POLSCE!!! OBRZYDLIWY PROCEDER PAZERNOŚĆ I CHCIWOŚĆ FIRM UBEZPIECZENIOWYCH NIE ZNA GRANIC I BRAK IM HAMULCÓW MORALNYCH !!!!
odpowiedz